woensdag, augustus 01, 2007

Geknuffeld en tevreden

'Knuffelen is goed voor de gezondheid van de vrouw',
kopten de kranten een tijdje terug. Ik knipte
het artikel uit de Metro en hing het boven mijn bureau.
Telkens ik ernaar kijk, denk ik dat ze toch wel dik gelijk
hebben. Het gekke is wel dat diezelfde studie uitwijst
dat mannen dan weer vaker nood hebben aan een goeie
babbel.

Mannen vrezen misschien ten onrechte het
zinnetje: 'Schat, we moeten eens praten'. Hoe vaak
heb jij een evaluatiegesprek op je werk. Eén keer per
jaar? Is het een overbodige luxe om ook eens een
evaluatiegesprek in je relatie te hebben?

Ik kan je vol overtuiging en uit ervaring vertellen dat
dat zeker geen overbodige luxe is maar zelfs een noodzaak.
Liefst zelfs één keer per maand of als je echt goed bezig
bent eens per week.

We hebben het hier wel over serieuze babbels, niet de gesprekken
zoals: 'schat, breng jij Aäron deze week naar de voetbal?' en 'wil je
de vuilzakken nu eens buitenzetten?', maar de gesprekken die
werkelijk ergens over gaan. De essentie is een goed begin. Zeg
wat er op je hart ligt, vertel iets leuks of iets minder leuks wat je
meegemaakt hebt. Laat elkaar uitspreken en luister ook echt.

Ik maak graag plannen voor leuke uitjes. Maar dat doe je niet
tussen de soep en de pattaten maar op een moment dat je
samen bent zonder afleidende bezigheden. Tijdens de afwas kan
dus wel.

Waar ik toe wilde komen, zijn die knuffels. Wat is er fijner om
plots een knuffel te krijgen. Een flinke pakkerd van je oma,
kleine kleverige armpjes van je kleine neefje om je heen of een
liefdevolle omarming van je ventje. Iemand die jou wil zeggen:
'ik vind je fijn zoals je bent want kijk ik neem je helemaal tussen
mijn armen, heel dicht bij mijn hart'.

Geen opmerkingen: