maandag, september 24, 2012

Héél eerlijk: mijn vleesconsumptie

Na weken afwezigheid moet ik jullie iets opbiechten. Ik heb de laatste weken terug vlees en vis gegeten.
Ik heb er absoluut geen uitleg voor en ga me hiervoor ook niet verdedigen. Onweerstaanbare drang komt wellicht het dichtst in de buurt. En...goesting.

Ik heb alles gegeten wat ik het laatste anderhalf jaar niet meer heb gegeten uit gewoonte, uit principe, uit ...?
Als ik heel eerlijk ben, ben ik nooit een principiële vegetariër geweest en veganist ook niet. Maar ik heb wel andere interessante dingen ontdekt door te doen wat ik heb gedaan.

Mijn laatste lactose-inname dateert van vrijdag 13 juli en ik kan je verzekeren, wat die koemelk die avond met mijn lichaam heeft gedaan, daar zou je spontaan veganist van worden. Mijn lichaam vertoont alsmaar meer weerstand tegenover lactose-bevattende producten. Laat gezondheid nu toch echt een heel gemakkelijke reden zijn om etenswaren te laten voor wat ze zijn.

Van dat vlees eten, daar heb ik absoluut geen spijt van, nee, totaal niet, dat zit nu eenmaal niet in mijn aard. Maar ik ben wel blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd, zowel qua vleesinname als qua stoppen met zuivel. Het voelde heel natuurlijk allemaal. Na enkele weken alles nog eens geproefd te hebben, van haring tot steak béarnaise begint die goesting langzaam wat weg te ebben.

Toch heb ik voor mezelf beslist dat ik liever inconsequent goed ben dan consequent slecht en dus ga ik naar mijn lichaam luisteren. Vlees en vis tot een minimum beperken en zuivel volledig laten voor wat het is. Eitjes eet ik liefst zo biologisch mogelijk, daarom staan er binnenkort ook enkele kippen in onze tuin.

Ik vind het best moeilijk om dit te bloggen maar ik ben liever eerlijk dan hypocriet. Mijn allernieuwst uitdaging is trouwens nog steeds glutenvrij koken en bakken. Via mijn fantastisch maar glutenallergisch lief leerde ik deze blog kennen en zal jullie de komende tijd verblijden met nog meer lekkers!

Eerlijke groetjes,
Popje


Geen opmerkingen: