donderdag, april 01, 2010

Jij ziet er goed uit!

Erger je niet. Verwonder je slechts. (Olaf Hoenson)

Het is dit soort uitspraken die me bijna dagelijks 
aan het denken zetten. Het is net als de wijsheid
dat elke eigenschap zowel een positieve als een
negatieve kant heeft. Ik ben voor mezelf natuurlijk
het beste voorbeeld. Ik hou van afwisseling maar
dat maakt mij ook wispelturig. Ik ben creatief maar
dat maakt dat ik wel eens uren verdiept kan zijn in
mijn creatieve processen.

Mijn dagelijkse bezigheden, en in het bijzonder
deze waarvoor ik me buitenshuis begeef, zorgen
regelmatig dat ik stilsta van verwondering. En 
om het cru te stellen gaat dit in de meeste gevallen
over mooie of lelijke mensen of gedrag waar mijn
verstand niet altijd bij kan.

Aantrekkelijke wezens trekken wel vaker mijn
aandacht en nog wel het vaakst als ik zelf nood
heb aan aandacht. En laat ik hier eerlijk in zijn,
ik ben een aandachtshoer, ik geniet van alle
soorten aandacht voor mijn persoon. Als mannen
als Pablo niet afhouden zou ik me kunnen ergeren
maar eigenlijk is het vooral aandoenlijk dat een
man van zijn postuur op mij heeft gemunt. Ik heb
mijn mannen toch liever een serieuze maat groter.

Dat brengt me naadloos bij de lelijke mensen. Dit
moet ik wel even nuanceren. Niet dat ik wakker lig
van subtiliteit maar laten we mensen die er speciaal,
apart, grappig, overdressed, sjofel,... uitzien niet
meteen lelijk noemen. Ze intrigeren mij en dat werkt
vaak op mijn lachspieren. 

Een dame die zich op de trein bijzonder opwindt over 
de vertraging en oogcontact zoekt in de hoop wat 
solidariteit in mijn ogen te lezen, heeft het behoorlijk 
bij het verkeerde eind. Ik voel mij niet zo gauw
verbonden met mensen die zich kwaad maken op 'het systeem'.
Ik weiger mijn dag te laten verpesten door overmacht.
Ik lees rustig verder in mijn boek en zal wel merken 
wanneer de trein in mijn eindstation arriveert.

Ik ben blij als de conducteur gewoon vriendelijk is en
als ik eerlijk ben zijn deze mensen in de meeste gevallen
zeer vriendelijk. Ik maak me dus sterk dat ik meer van
goedgezinde conducteurs geniet dan dat ik last heb van 
de ambetanterikken. 


Op de foto zie je een fiets die aan een verkeersbord hangt.
Dat is een objectieve waarneming. Welke gedachten gaan
door je hoofd als je hier naar kijkt? Welke gevoelens worden
in jou losgemaakt? Zijn ze negatief? Maak ze positief!

Geef eens iemand een compliment, bedankt eens iemand 
spontaan en begin daar vandaag mee. Je zou ervan versteld 
kunnen staan welk effect dat heeft.

Groeten,
Jullie immer positieve Popje



Geen opmerkingen: