maandag, augustus 13, 2012

Dagen Zonder Gluten en Lactose: amandelgebakjes

Lieverdjes al te gader,

Ik wist het gewoon hé, dat dat gebak helemaal niet zo moeilijk ging zijn! Ik had gelijk! Ik ben zelf niet zo'n zoetekauw maar vele anderen wel en aangezien ik graag bak, hier een zalig receptje voor gluten- en lactosevrij amandelgebak! Ruikt en smaakt heerlijk! Wauw!

En dat is dus ongelofelijk smeuïg en zacht! Helemaal niet droog en saai zoals sommige glutenvrije producten. Ik gebruikte zelfgemaakte rijstmelk en dat geeft toch een heel zachte smaak aan je gebak. Rijstmelk is niets minder dan het 'kookvocht' van buideltjes rijst :). Je kan dat enkele dagen in de koelkast bewaren. Het mag ook wel eens makkelijk zijn.



INGREDIENTEN
voor 12 à 15 cakejes

125 g kastanjemeel
1,5 dl rijstmelk
60 g rietsuiker
80 g plantaardige boter
1 bio-scharrelei
2 tl egg replacer
8 g bakpoeder (half zakje)
8 g vanillesuiker (heel zakje)
1/2 tl zout
1 el of 10 g amandelpoeder
2 el of 30 g gehakte amandelen
1 el hele amandelen (voor de afwerking)

Versie met chocolade:
vervang amandelpoeder door cacao
vervang amandelen door fondant chocoladedruppels of gehakte fondantchocolade

WERKWIJZE

1. verwarm oven voor op 200°C
2. voeg kastanjemeel, rietsuiker, egg replacer, bakpoeder, vanillesuiker, zout, amandelpoeder, gehakte amandelen samen in een mengkom
3. smelt boter
4. meng gesmolten boter en rijstmelk samen en voeg bij droog mengsel
5. voeg volledig ei bij mengsel en klop alles goed door elkaar
6. verdeel mengsel over cakevormpjes en werk af met hele amandelen
7. bak 25-30 minuten op 180°C

Smakelijk!

Liefs,
Popje


Geen opmerkingen: