dinsdag, november 08, 2011

ConsumNIETSEN: dankbaarheid

ConsuMEREN, consuMINDEREN, consumNIETSEN,
kwestie van prioriteiten te stellen. Nog een leuke las ik in
de Happinez van deze maand:

'Ik zal u nu een oefening leren waardoor  u direct,
zonder 
iets te doen, een heel stuk rijker wordt. Elke
ochtend als 
u opstaat moet u eerst opnoemen wat u 
allemaal bezit. Wat ben ik toch rijk, zegt u hardop.
Feliciteer uzelf met uw 
enorme bezit. Dat geeft een
geweldig gevoel van rijkdom. 
Je kunt alleen maar
echt dankbaar zijn als je het gevoel 
hebt dat je genoeg
hebt. 'Meer dan genoeg
.' (Lisette Thooft)

Dat vind ik nu eens geweldig hé. Mensen vergeten wel
eens hoeveel spullen en hoeveel moois ze al hebben.
Als je alles wat je hebt dus eens even benoemt, ga je
minder nood hebben aan doelloos consumeren.

Shoppen in je eigen huis, het is eens wat anders. Rommel
eens in je kleerkast en vindt daar dat ene truitje dat je al
zoooooo lang niet meer hebt aangehad. Of bekijk samen
met je kinderen, partner of lekker in je eentje je oude
fotoalbums. Altijd weer fijn om wat nostalgie te beleven.

Maak nu eens eindelijk dat klusje af waar je al maanden
tegenop kijkt. Je zal je rijker en voldaan voelen als het
eenmaal achter de rug is. Breng al je administratie in orde
ipv een dagje shoppen. Wedden dat de voldoening minstens
even groot is.

Het zijn maar ideetjes. Voor mij blijken ze wel te werken.
Af en toe duikel ik ook nog wel eens de stad in maar dan
mét lijstje. Als er enkel tandpasta op dat lijstje staat en ik
kom enkele uren later ook echt alleen maar met een tube
tandpasta thuis, dan voel ik me fantastisch licht.

Liefs,
Popje

Geen opmerkingen: