woensdag, november 09, 2011

Vele kleintjes maken...

'Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is je niet laten
afleiden door lawaai.' (Nin Sheng)



Deze quote zet me aan het denken. Of beter, bevestigt
mijn gevoel, mijn weten, mijn intuïtie. Het brengt me bij
de essentie van stilte en dat is - voor mij althans - stilte 
in mezelf en niet zozeer de zintuiglijke waarneming van
mijn gehoororgaan.


Mijn huis is de beste plaats om stil te zijn, net omdat er
zoveel geluiden zijn. Ik heb de ring van Leuven voor de 
deur en achter me het depot van De Lijn, het station en
Interbrew. Dat kan al tellen qua vervoer met trein, bus
en vrachtvervoer. De hele dag door gerij en gezoef. 


De verwarmingsketel die aanspringt, de pc die zoemt, de
dampkap, de stofzuiger, mijn lieve buurmeisjes, ... alles
geeft geluid en ik kan me daar aan storen maar dat doe 
ik niet. 


Ik sluit me zachtjes af voor wat er zich buiten mij afspeelt
en ga dan lekker op visite bij mezelf. Klinkt dit gek, ja, dat
snap ik wel. Maar beeld je eens in dat je gewoon alleen
bent op deze wereld: wat zou je dan het liefst doen?


Ik heb dat voor mezelf na - bijna 30 jaar - zo'n beetje
uitgesorteerd. Ik weet ook dat ik geen wereldschokkende
dingen zal doen in mijn leven maar dat voelt juist aan
alsof alle prestatiedruk verdwijnt. Er hoeft niet zo nodig 
vanalles, het mag ook wel eens gewoon even. Lekker 
nietsdoen bijvoorbeeld.


Ik besef beter dan ooit dat ik de wereld niet kan veranderen
maar dat ik wel een klein steentje kan bijdragen tot het
mooier maken van mijn eigen wereld. Ik kan geen oorlogen
oplossen dus hou ik me er - selectief - niet mee bezig. Ik
teken alle petities die ik belangrijk vind maar laat er voor
de rest mijn slaap niet voor.


Begrijp me niet verkeerd. Ik ben van ver wel begaan met het
leed in de wereld maar het is niet mijn prioriteit. Wat dan wel,
vraag je je terecht af? Ik maak mijn wereld mooier door mijn
creativiteit, energie, enthousiasme én traagheid. 


Ik maak leuke spullen zoals juwelen en tassen. Ik kook graag en
deel mijn gerechten en recepten graag met anderen. Ik ben
vegetariër en ben daar fier op. Ik kan gewoon door mezelf te zijn
en de dingen te doen die ik graag doe ook meehelpen aan een
mooiere en misschien zelfs betere wereld. 


Ik ben maar een kleintje in de grote wereld maar wil groot zijn
in mijn kleine wereld.



Liefs,
popje

Geen opmerkingen: