zondag, mei 12, 2013

Moedertje, ik hou van jou

Moedertje, mamsie, mam, maa-am
Vele namen, vele moeders ben je voor mij
Dagen gaan voorbij
Dat ik je minder nodig heb
Maar dan plots heb ik een klein of groot verdrietje
En heb ik nog steeds even jouw schouder nodig

Of een heuglijk nieuwtje dat mijn wereld op haar kop zet
Dat ik dan in geuren en kleuren met jou wil delen
Soms meer vriendin dan moeder
Maar vaak ben ik nog even dat kleine meisje
Dat eigenlijk best al groot is op haar 31ste
En fier op zichzelf

Moeke in een ver en nieuw verleden
Een nieuwe rol maar de oude nog niet verleerd
Soms vergetend dat je kinderen geen kinderen meer zijn
Maar ouder of wijzer of beide
En dat die voeten stevig op jullie grond mogen staan
Verwachtingsvol naar wat het leven bieden zal

Of dankbaar naar wat geweest is
Naar jouw oren die urenlang mijn verhalen aanhoorden
Of toch heel goed konden doen alsof
Naar jouw geduld met mijn kronkelend pad
Of toch een mooie poging tot loslaten

Mam, ik zie je graag

Popje

Geen opmerkingen: